Itinerari 'Cap al pla del Cirerer'

Aquesta curta però costeruda passejada ens permet enlairar-nos des de pràcticament la part més baixa dels secs cursos d'aigua tributaris de la riera de Begues fins al pla del Cirerer, en realitat un altiplà calcari des d'on tindrem vistes obertes de l'entorn, des de la plana de Can Sadurní fins a les ondulacions dels primers contraforts emboscats de la banda del massís del Garraf.

El punt emblemàtic de l'itinerari és l'avenc de Can Sadurní, conegut tant per la seva espectacularitat visual com per haver estat el primer en ser davallat de tota Catalunya.

L'avenc i l'atiplà calcari

Iniciarem el nostre recorregut a la part més baixa de la riera de can Sadurní, a prop de l'indret on s'ajunta amb el fondo de'n Just, que resseguirem a la tornada. Aquests primers vessants que farem són antigues feixes de vinya emboscades per la pineda esclarissada, amb algunes esparses alzines que comencen lentament a fer-se lloc.

Vorejant i sempre a prop de la riera arribarem al pi Gros, restes del pi centenari i emblema del poble de Begues. Fins aquí, l'ombra i el camí xiroi i planer ens ha acompanyat alegrament. Ara, però, toca fer un petit esforç i iniciar la costa que ens ha de dur fins a l'enlairat pla del Cirerer. D'esquena a migdia el sol ens embolcalla per tots costats. En compensació, però, les vistes sobre l'entorn són com més amunt més generoses. Fareu bé d'anar parant per recuperar l'alè de tant en tant i aprofitar per contemplar el paisatge que tenim a sota.

Quan ja haurem pujat bastant, de cop, a l'esquerra de la pista, un breu rastre entre la roca calcària ens aboca a l'avenc de can Sadurní, d'ampla entrada i de bellíssima estampa. Aneu amb precaució perquè qualsevol pas en fals pot ser perillós. No obstant això, amb els cinc sentits ben desperts, podem fruir de la contemplació d'aquesta interessant cavitat de la geologia local.

Ara ja només ens toca acabar de pujar un tram breu i ens plantarem al llom del pla del Cirerer, indret replet de roca calcària en superfície i castigat pel vent, on hi creix el punxant garric. Les vistes se'ns obren cap a la banda del Baix Llobregat.

Finalment, baixarem abruptament cap al fondo de'n Just per seguir-lo ben ensotats en direcció sud fins al punt des d'on haurem començat fa una estona.

Mapa, fitxa tècnica i més detalls de la ruta, en aquest enllaç.