Pressupostos participatiu sense participació real
CUP Begues (CUP)
Els pressupostos participatius són una bona proposta per democratitzar la gestió dels diners recaptats i, per a Begues, una gran oportunitat, demanada per la CUP i altres grups de l'oposició. Per fi el govern municipal l'ha portat a terme, peroÌ€ quina realitat ens hi trobem?
Per començar, una proposta limitada que no permet a la població incidir en polítiques socials o urbanístiques. D'un pressupost d'11 milions d'euros només s'hi destinen 50.000€, una partida minsa si es compara amb la destinada a Representació Institucional (74.494,45€) o la de Servei de Premsa (58.300€), que mostren que el govern destina els recursos sense fer cap consulta.
Proposta limitada perqueÌ€ només contempla inversions permanents en el temps. Hi queden excloses activitats, serveis, subvencions o ajuts. Així no hi ha possibilitat, per exemple, de fer projectes per paliar el problema de vivenda que pateix el poble ni partides econoÌ€miques concretes per lluitar contra la violeÌ€ncia de geÌ€nere o la pobresa. Queden exclosos també projectes que suposin contractació de personal o empreses, un fre per a moltes iniciatives populars.
Proposta poc participativa perqueÌ€ la valoració de les 55 propostes presentades l'ha fet una comissió formada per personal teÌ€cnic. Per tant, la ciutadania no ha tingut veu ni en els criteris ni en la seva aplicació.
Per evidenciar la manca d'intereÌ€s en fomentar la participació, el projecte es va fer públic a finals de juliol i es va tancar a finals de setembre, període estival i massa curt per a un projecte que es desenvolupa per primera vegada.
Segurament tot plegat ha provocat la falta de participació del poble: la proposta més votada només té 41 vots.
No són uns veritables pressupostos participatius; és maquillatge.
Per acabar, us desitgem Bones festes i bon any nou!