El Ple es posiciona en favor de la pau a l’Orient Mitjà, la millora de l’educació infantil i el feminisme

Dijous, 2 d’abril de 2026

La sessió de març també va aprovar mocions en favor de les mobilitzacions per l’educació pública i de condemna de la situació que es viu al servei de Rodalies de Catalunya.

La sessió ordinària del Ple municipal de març va debatre i aprovar, per unanimitat, una moció presentada pels grups municipals de Junts per Begues (Junts), el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Begues en Comú Podem (BEC-P), i la Candidatura d’Unitat Popular (CUP) amb motiu del 8 de març de 2026, Dia Internacional de les Dones. El text reafirma “el compromís de Begues amb el feminisme reconeixent la igualtat entre dones i homes com un principi democràtic irrenunciable que ha de guiar totes les polítiques públiques locals”. Alhora, insta a “intensificar la lluita contra totes les formes de violències masclistes garantint la detecció, atenció integral, prevenció i reparació, amb especial atenció a les violències digitals, la violència de control i les noves formes d’assetjament”.

En l’àmbit del transport públic, el plenari va sotmetre a debat dues mocions sobre la situació de Rodalies. La primera, presentada pel grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) per garantir la seguretat, la fiabilitat i la dignitat del servei de Rodalies i de la mobilitat pública al Baix Llobregat i a l’Hospitalet. El text manifesta “la profunda preocupació de l’Ajuntament de Begues davant la situació de manca de seguretat, fiabilitat i qualitat del servei de Rodalies, especialment arran dels greus incidents ocorreguts recentment a la xarxa ferroviària de Catalunya”. També recull la reclamació que “Rodalies sigui tractada com el que és: un servei públic essencial, amb estàndards de seguretat, fiabilitat i qualitat equiparables als de qualsevol altra infraestructura crítica del país”. La moció va rebre els vots a favor d’ERC, BEC-P, CUP i el Partit Popular (PP), amb l’abstenció de Junts i PSC.

El grup municipal de Junts per Begues també presentava una moció sobre la mobilitat i la situació actual de Rodalies, denunciant “la pèssima situació del servei de Rodalies a Catalunya i l’infrafinançament i la desinversió crònica que ha patit al llarg dels darrers 20 anys per part de tots els governs de l’Estat”. La moció exigeix “el traspàs real de Rodalies i Regionals, conjuntament amb els recursos necessaris i incorporant-hi les inversions pendents per tal que siguin gestionats per la Generalitat de Catalunya”. Va prosperar amb els vots a favor de Junts, ERC, BEC-P, CUP i PP, i el vot en contra del PSC.

De l’àmbit educatiu, la sessió també va debatre dues mocions. La primera, presentada pel grup municipal de la CUP Begues en suport a les mobilitzacions per l’educació pública, amb l’objectiu de “donar suport a les mobilitzacions del sector educatiu per a la millora de l’educació pública a Catalunya i de les condicions laborals dels docents i personal laboral”. El text també demana “al Govern i al Departament d’Educació i Formació Professional que blindi la immersió lingüística i vetlli pel compliment de la vehicularitat del català a les aules del país”. Va rebre el vot favorable de Junts, PSC, ERC, BEC-P i la CUP. Hi va votar en contra el PP.

Els grups municipals de Junts per Begues i el Partit Socialista de Begues portaven a debat una moció sobre la iniciativa legislativa popular (ILP) per a la millora de l’educació infantil de 0-3 anys, impulsada per la plataforma ‘0-3, on tot comença’. El text manifesta “el compromís de l’Ajuntament de Begues amb la importància d’impulsar el debat sobre l’educació infantil 0-3 anys, i contribuir a la difusió de les propostes de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) impulsada per la plataforma ‘0-3, On tot comença’, amb la finalitat que puguin ser analitzades i debatudes al Parlament de Catalunya”. Va comptar amb el vot unànime de tot el plenari municipal.

Finalment, la sessió va servir per aprovar la moció que presentava el grup d'Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) per la defensa de la pau, el dret internacional i la protecció de la població civil davant l'escalada militar a l'Orient mitjà. Es demana “la defensa de la legalitat Internacional, la protecció de la població civil i el respecte al dret humanitari; així com la reactivació dels canals diplomàtics multilaterals i, molt específicament, el reforç de les Nacions Unides”. El text es va aprovar per unanimitat.

El debat i argumentació política sobre cada un dels punts de l'ordre del dia es podrà recuperar a través de la Videoacta de la sessió, quan aquesta sigui aprovada i passi a disposició pública en el portal de reproduccions de Videoacta. La gravació en vídeo es pot consultar ja al canal de YouTube de l'Ajuntament.

-Els textos annexats de les mocions corresponen a les propostes d'acord prèvies a la sessió. El redactat final pot haver sofert canvis durant el procés de debat al ple. Podreu consultar els textos definitius, un cop certificats per la secretaria municipal, allotjat en aquest enllaç-

Darrera actualització: 1.04.2026 | 13:12