En les setmanes transcorregudes des de les esllavissades de finals d’abril, la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat ha realitzat els informes tècnics d’emergència, la quantificació de costos i la cerca del finançament per poder executar aquests primers treballs d’urgència.
Després del temporal de pluja que va provocar grans esllavissades a la carretera de Begues a Gavà, la BV2041 segueix amb restriccions de pas en dos dels seus trams. La Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat, titular de la via, ja va informar en el seu moment que la carretera estava previst un estudi geològic en profunditat, que es va veure afectat per la congelació de tràmits degut al decret de l’Estat d’Alarma per la crisi de la covid-19.
L’actual situació d’emergència que estan vivint el conjunt d’administracions no està ajudant a donar la celeritat desitjada en algunes actuacions, degut a la reducció d’efectius tècnics o humans, la major lentitud en els tràmits administratius o la necessitat d’establir prioritats en les actuacions.
Treball polític, tècnic i administratiu durant aquestes setmanes
L’endemà mateix de les esllavissades, va tenir lloc una primera reunió de l'alcaldessa de Begues, Mercè Esteve, amb el conseller de Territori, Damià Calvet, i els responsables d'Infraestructures de Mobilitat i de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.
A partir d’aquell moment la Generalitat va iniciar els treballs tècnics necessaris per determinar en quins punts calia actuar de manera urgent i amb quines mesures en cada un d’ells. A més, calia disposar els recursos econòmics d'urgència necessaris per fer front a aquesta emergència, i que no estaven contemplats en el pressupost vigent. Durant aquestes setmanes s’han produït noves converses entre l’Ajuntament i la Generalitat, la darrera de les quals ha tingut lloc aquest dimecres. En ella, el director general d’Infraestructures de Mobilitat, Xavier Flores, ha comunicat a l’Ajuntament els resultats tècnics i ha anunciat el compromís d’iniciar aquests treballs d’emergència aquest mes de juny, tramitant-los per la via d’urgència i amb una inversió aproximada de 300.000 euros.
Aquest treballs permetran recuperar els dos carrils de circulació, eliminant el pas regulat per semàfors. Alhora, serviran per assegurar els talussos laterals amb malles i controlar possibles noves esllavissades en els tres punts del recorregut afectats a l’abril.
En paral·lel es continuarà tramitant la realització de l’estudi geològic a mitjà termini per afrontar una intervenció més en profunditat a mida que els recursos tècnics i econòmics ho permetin, donada la necessitat actual d’establir prioritats d’actuació degut a l’actual situació de crisi sanitària i econòmica que estem patint.